آرشیو بهمن ماه 1399

سامانه ارتباطي وستا

كابل شبكه CAT6 چيست

۲۵ بازديد

كابل شبكه CAT6 چيست ؟

كابل شبكه CAT6 كه معمولاً CAT6 ناميده مي‌شود، يك كابل زوجي به‌هم تابيده استاندارد براي اترنت و ساير لايه‌هاي فيزيكي شبكه است كه با استانداردهاي گذشته CAT5/5e و CAT3 سازگار است.

توصيف كابل شبكه CAT6


براي پاسخ به سوال كابل شبكه CAT6 چيست با توصيف اين كابل شروع مي‌كنيم. كابل شبكه CAT6 را مي‌توان توسط مشخصات چاپ شده در كنار غلاف كابل شناسايي كرد. انواع كابل، اتصال و توپولوژي كابل‌كشي توسط استاندارد TIA/EIA-568 تعريف شده است.پچ كوردهاي CAT6 معمولاً در كانكتورهاي ماژولار 8p8c ترمينال مي‌شوند. كانكتورها از پين‌هاي T568A يا T568B استفاده مي‌كنند كه عملكرد آنها مشابه است و هر دو انتهاي كابل را به‌طور يكسان خاتمه مي‌دهند.

اگر كانكتورها، جك‌ها و پچكوردها مربوط به CAT6 در سيم‌كشي CAT6 استفاده نشوند، عملكرد كلي تضعيف گرديده و ممكن است مشخصات عملكرد CAT6 را برآورده نكند

 

موارد احتياط هنگام نصب كابل شبكه CAT6


كابل‌ شبكه CAT6 و CAT6A مي‌بايست به‌درستي نصب شده و خاتمه يابند تا به مشخصات مورد نياز دست يابند. كابل نبايد به شدت تابيده و خم گردد (شعاع خم شدن بايد بيش از چهار برابر قطر بيروني كابل باشد). زوج سيم‌ها نبايد از حالت در هم تابيده شده خارج گردند و غلاف بيروني نبايد بيش از 5/0 اينچ تخليه گردد.

در كابل شبكه با شيلد و فويل، شيلد و فويل براي بهبود عملكرد كابل شبكه CAT6 در محيط‌هاي «تداخل الكترومغناطيسي» (EMI) بالا ضروري است. اين محافظت، اثر مخرب EMI به روي داده‌هاي كابل را كاهش مي‌دهد. محافظت با استفاده از سيم تخليه‌اي كه در كابل و در كنار زوج به‌هم تابيده وجود دارد، معمولاً از انتهاي يك كابل تا ديگري حفظ مي‌گردد. اتصال الكتريكي شيلد (لايه محافظ) به شاسي در هر انتها، از طريق جك ساخته شده است. نياز به اتصال به زمين در هر دو انتهاي كابل، تشكيل حلقه زمين را در صورتي كه يكي از شاسي‌هاي شبكه در پتانسيل الكتريكي لحظه‌اي متفاوتي نسبت به جفت خود باشد، ممكن مي‌سازد. اين وضعيت نامطلوب ممكن است باعث شود جرياني بين شاسي‌ها در شيلد كابل شبكه جاري شود و اين جريان‌ها ممكن است متعاقباً نويز مخربي را در سيگنال حمل شده توسط كابل القا كنند.

ساير محصولات وستا

  كابل شبكه   سوييچ شبكه   كابل فيبر نوري  مديا كانورتور   نمايندگي سيسكو  آداپتور فيبر نوري

كابل شبكه Cat5e چيست

۲۹ بازديد

كابل هاي شبكه به صورت گسترده اي در شبكه هاي اينترنت سيمي مورد استفاده قرار مي گيرند. عمدتاً اين كابل ها موجب اتصال روتر و سوئيچ هاي اترنت به سيستم هاي كامپيوتري و ساير تجهيزات شبكه مي شوند. اگر شما مي خواهيد از ميان كابل شبكه Cat5e ،Cat5 و Cat6 يكي را انتخاب كنيد، بدون شك انتخاب دشوار خواهد بود، زيرا بايد پارامترهاي زيادي را در نظر بگيريد.

كابل Cat5e چيست؟


كابل شبكه Cat5e يك نسخه پيشرفته تر نسبت به Cat5 محسوب مي شود. اين كابل شبكه در سال 2001 توسط  TIA/EIA توسعه يافت تا انتقال داده براي شبكه هاي اترنت گيگابيتي بهبود يابد. با كابل Cat5e سرعت انتقال داده مي تواند تا 1000 مگابيت برثانيه افزايش يابد كه به صورت تئوري سريعتر از Cat5 است. در حال حاضر Cat5e در بسياري از مناطق (به ويژه در ايران و جهان سوم) به كار گرفته مي شود و به نوعي در شبكه هاي خانگي و اداري كوچك فراگير است.

كابل Cat5 در برابر Cat5e

همانطور كه گفته شد، كابل هاي سه گانه مورد بحث در ظاهر شبيه هم هستند اما در داخل تفاوت دارند. از تفاوت هاي ميان دو كابل Cat5 و Cat5e بايد به تمام جنبه هاي عملكرد آنها اشاره كرد. جنبه اي كه شامل پشتيباني شبكه، انتقال متقابل و پهناي باند مي شود. 

كابل اترنت Cat5e داراي سرعت انتقال داده بيشتر است و يك مدل جديدتر محسوب مي شود. اين در حالي است كه كابل Cat5 سرعت كمتري داشته و به دليل قديمي شدن كاربرد آن روز به روز كمتر مي شود. Cat5e با مدل هاي قبلي سازگاري دارد و از تجهيزاتي كه با كابل Cat5 سازگار است، پشتيباني مي كند. همچنين پهناي باند فركانسي Cat5e در مقايسه با Cat5 بيشتر مي باشد.

كابل شبكه Cat5e ،Cat5 و Cat6: كدام را بايد انتخاب كرد؟


نحوه انتخاب كابل شبكه Cat5e ،Cat5 و Cat6 بسته به وضعيت شما دارد. اگر سرعت شبكه شما مناسب است، نيازي به ارتقا براي رسيدن به كابل Cat5e يا Cat6 نداريد. اما يك نكته قابل توجه اين است كه كابل  Cat6 سازگاري خوبي با كابل Cat5e دارد و حتي از سرعت 10 گيگابيت برثانيه اي نيز پشتيباني مي كند. همين امر موجب افزايش محبوبيت آن شده و كاربري اين كابل را دو چندان كرده است. 

 

كابل Cat5e در برابر Cat6

از تفاوت هاي اصلي ميان دو كابل Cat6 و Cat5e در عملكرد انتقال داده است. در حالي كه Cat5e از سرعت گيگابيتي پشتيباني مي كند، Cat6 قابليت پشتيباني از سرعت 10 گيگابيتي يا اترنت 10G را دارد. علاوه بر اين مدل Cat6 براي محيط هايي كه كابل كشي گسترده اي ندارد، ويژگي هاي بهتري نسبت به Cat5e دارد. اين موارد شامل مناطقي مي شود كه كابل هاي برق، تجهيزات، چراغ و … برخوردار هستند. با اين حال براي شبكه هاي خانگي و كوچك Cat5e بسيار مناسب و قابل قبول بوده و نسبت به Cat6 هزينه راه اندازي ارزان تري دارد.

 

ساير محصولات وستا

  كابل شبكه   سوييچ شبكه   كابل فيبر نوري  مديا كانورتور   نمايندگي سيسكو