آرشیو اردیبهشت ماه 1400

سامانه ارتباطي وستا

فرق روتر و سوييچ در تجهيزات شبكه

۱۴ بازديد

به گزارش بازرگاني خبرگزاري مهر، به عبارتي ديگر راه اندازي شبكه كامپيوتري تنها از طريق تجهيزات جانبي امكان پذير خواهد بود. امروزه تمامي سازمان‌ها، ادارات و شركت‌هاي بزرگ و كوچك توانسته‌اند با بهره‌مندي از شبكه و تجهيزات آن تا حد زيادي سطح كارايي خود را افزايش دهند. تجهيزات شبكه به دو دسته كلي تقسيم‌بندي مي‌شوند كه عبارتند از تجهيزات غير فعال و تجهيزات فعال، كه هر كدام از آن‌ها از ويژگي خاصي برخوردارند.

تجهيزات شبكه غير فعال يا پسيو براي كاركرد نياز به انرژي الكتريكي ندارند كه از جمله اين تجهيزات مي‌توان انواع كابل شبكه، اتصالات، انواع رك و كانال را نام برد. تجهيزات شبكه فعال يا اكتيو از طريق انرژي الكتريكي برق كار مي‌كنند، كه از جمله اين تجهيزات مي‌توان به كارت شبكه، سوئيچ شبكه، روتر، مبدل فيبر نوري و پرينت سرور اشاره كرد. 

سوييچ شبكه (Switch)و روتر (Router) هر دو از مهم‌ترين تجهيزات براي راه‌اندازي شبكه محسوب مي‌شوند كه از طريق اين دو مي‌توان اتصال ميان كامپيوترها را برقرار نمود. شركت مفتاح رايانه افزار عرضه كننده بهترين محصولات تخصصي در حوزه شبكه و تجهيزات شبكه مورد نياز آن قصد دارد در اين مقاله به بررسي كامل عملكرد اين دو دستگاه مهم براي راه اندازي شبكه بپردازد.

روتر چيست و عملكرد آن به چه صورت است؟

روتر يا مسيرياب دستگاه الكترونيكي كوچكي است است كه براي متصل نمودن شبكه و كامپيوترها مورد استفاده قرار مي‌گردد، روتر بر روي لايه ۳ شبكهOSI قرار دارد كه وظيفه اصلي آن تبادل بسته‌هاي اطلاعاتي ميان Nodeها يا گره‌هاي شبكه است. براي اين منظور روتر ابتدا IP address را بازرسي نموده و بر اساس محاسباتي كه انجام مي‌دهد بهترين مسير را براي ارسال انتخاب مي‌كند.

سوئيچ شبكه چيست ؟

 سوييچ شبكه دستگاهي است كه از طريق آن مي‌توان رايانه‌ها را در يك شبكه به هم متصل نمود، لازم است كه بدانيد سوئيچ ها تنها براي شبكه‌هاي محلي LAN كاربرد دارند و رايانه از اين طريق مي‌توانند با هم تبادل اطلاعات داشته باشند. سوئيچ شبكه در لايه ۲ شبكه (لايه پيوند داده) قرار دارد و براي تبادل داده ميان كامپيوترها از آدرس Mac استفاده مي‌كند.هدف اصلي در استفاده از سوييچ شبكه در شبكه كاهش پهناي باند مي‌باشد و عملكرد آن به اين صورت است كه پيام را از دستگاه مبدا كه در شبكه وجود دارد دريافت، و بعد از اين كه دستگاه مقصد را براساس Mac آدرسِ آن شناسايي كرد، پيام را فقط براي دستگاه مقصد ارسال مي‌كند، از اين طريق علاوه بر كاهش پهناي باند، پيام‌ها نيز به صورت محرمانه ارسال مي‌شوند زيرا ساير دستگاه‌هاي موجود در شبكه نمي‌توانند به پيام ارسالي دسترسي داشته باشند.

براي طلاعات بيشتر  قيمت آداپتور فيبر نوري 

ساير محصولات وستا ( ليست قيمت كابل شبكه)

  كابل شبكه     كابل فيبر نوري  مديا كانورتور   نمايندگي سيسكو   آداپتور فيبر نوري