آرشیو مرداد ماه 1400

سامانه ارتباطي وستا

انواع مختلف سوكت‌ شبكه

۱۷ بازديد

تعريف سوكت

سوكت يكي از نقاط پاياني يك ارتباط دو طرفه بين دو برنامه در حال اجرا در شبكه است. يك سوكت به شماره درگاه متصل بوده تا لايه TCP بتواند برنامه اي را كه قرار است داده به آن ارسال شود شناسايي كند. قطعه پاياني تركيبي از آدرس IP و شماره پورت است. هر اتصال TCP را مي توان به طور منحصر به فرد توسط دو نقطه انتهايي شناسايي كرد. به اين ترتيب مي توانيد چندين ارتباط بين ميزبان و سرور خود داشته باشيد. بسته java.net در بستر جاوا يك كلاس Socket را فراهم مي كند. يك اتصال دو طرفه بين برنامه جاوا و برنامه ديگري ، در شبكه پياده سازي ميكند. كلاس Socket در بالاي پياده سازي وابسته به سيستم عامل است و جزئيات هر سيستم خاص از برنامه جاوا را پنهان ميكند. با استفاده از كلاس java.net.Socket به جاي تكيه بر كد محلي ، برنامه هاي جاوا ميتوانند از طريق شبكه به صورت مستقل از بستر ، ارتباط برقرار كنند. علاوه بر اين ، java.net شامل كلاس ServerSocket است ، سوكت را پياده سازي ميكند كه سرورها ميتوانند از آن براي گوش دادن و پذيرش اتصالات مشتري استفاده كنند.

سوكت چيست؟

يك سرور روي يك كامپيوتر خاص كار مي كند و داراي يك سوكت بوده كه به يك شماره پورت خاص متصل است. سرور فقط منتظر مي‏ ماند تا مشتري درخواست ارتباط برقرار كند. در سمت مشتري: مشتري نام دستگاهي را كه سرور روي آن در حال اجرا است و شماره پورتي را كه سرور روي آن گوش ميكند ميداند. براي ايجاد درخواست اتصال ، مشتري سعي ميكند با سرور در دستگاه و پورت سرور قرار ملاقات بگذارد. مشتري بايد خود را به سرور معرفي كند درنتيجه به شماره پورت محلي متصل ميشود . اين معمولاً توسط سيستم تعيين ميشود.اگر همه چيز خوب پيش رود ، سرور اتصال را مي پذيرد. سپس ، سرور يك سوكت جديد ، متصل به همان درگاه محلي دريافت ميكند و نقطه پاياني از راه دور را روي آدرس و پورت سرويس گيرنده تنظيم كرده ، حال به يك سوكت جديد احتياج دارد تا بتواند ، در حالي كه به نيازهاي مشتري متصل است ، به شنيدن سوكت اصلي براي درخواست هاي اتصال ادامه دهد.

در سمت گيرنده ، در صورت پذيرش اتصال ، سوكت با موفقيت ايجاد ميشود و مشتري ميتواند از سوكت براي برقراري ارتباط با سرور استفاده كند. مشتري و سرور ميتوانند بوسيله نوشتن يا خواندن با سوكت هاي خود ارتباط برقرار كنند.

نحوه سوكت زدن كابل شبكه

نحوه سوكت زدن كابل شبكه : سوكت زدن، اتصال كابل شبكه تابيده‌شده به سوكت شبكه است، در راه‌اندازي شبكه به كابل‌هايي با طول مشخص نياز هست كه به اين نوع سوكت متصل باشند . براي سوكت زدن نياز است تا   كابل شبكه را به طور صحيح به كانكتورهاي RJ45 متصل كني


انواع مختلف سوكت‌ شبكه

  • سوكت تلفن RJ11

اين سوكت داراي چهار رشته هادي است و در اتصالات تلفن به كيستون هاي تلفن استفاده مي شود.

  • سوكت شبكه RJ45

سوكت شبكه داراي محل اتصال هشت رشته سيم است كه به صورت عام براي اتصال كامپيوتر ها به شبكه هاي محلي استفاده مي شود.

  • سوكت هاي فيبرنوري ST و SC

در شبكه هاي فيبرنوري دو رشته سيم، يكي براي ارسال و ديگري براي دريافت اطلاعات وجود دارد و براي برقراري اتصال از سوكت هاي ST و SC استفاده مي شود.

  • سوكت F

از اين سوكت شبكه به صورت سراسري در اتصالات ماهواره استفاده مي شود و تا فركانس 1 گيگاهرتز را پوشش مي دهد.

  • سوكت USB

اين سوكت ها براي اتصال بيشتر 127 نوع دستگاه استفاده مي شوند. مانند كيبورد، ماوس، پرينتر و …

سوكت‌ شبكه انواع ديگري نيز دارد و براي انتخاب و استفاده از آن ها بايد دانش و اطلاعات كافي در اختيار داشت.

 

ساير محصولات وستا ( ليست قيمت كابل شبكه)

 

 سوئيچ شبكه poe

سوييچ شبكه

 كابل شبكه     كابل فيبر نوري  مديا كانورتور   نمايندگي سيسكو   آداپتور فيبر نوري   مبدل فيبر نوري