آرشیو اسفند ماه 1399

سامانه ارتباطي وستا

عملكرد آداپتور فيبر نوري

۱۴ بازديد

آداپتور فيبر نوري چيست؟


آداپتور فيبر نوري وسيله كوچكي براي متصل كردن كابل‌هاي فيبر نوري به يكديگر است. آداپتورها انواع مختلفي دارند اما همه آن ها براي اتصال و تراز كردن دو كابل پچ نوري مختلف با يكديگر طراحي شده‌اند.

آداپتور فيبر نوري

آداپتورهاي فيبر نوري تجهيزات كوچكي هستند كه معمولاً جهت اتصال كابل هاي نوري به هم استفاده مي شوند.

به آنها كوپلر فيبر نوري هم گفته مي شود.

برخلاف ظاهر متفاوتشان عملكرد يكسان دارند و باعث مي شوند تا كابل هاي فيبر نوري به صورت تك تك يا در يك شبكه بزرگ به يكديگر متصل شوند. اين امكان را برقرار مي كند كه بسياري از دستگاه ها به صورت همزمان ارتباط برقرار كنند.

با توجه به اشكال و ساختارهاي مختلف، آنها را در كلاس هاي مختلفي دسته بندي مي كنيم:

 آداپتور فيبر نوري FC
 آداپتور فيبر نوري SC
 آداپتور فيبر نوري ST
 آداپتور فيبر نوري LC
و غيره …

عملكرد آداپتور فيبر نوري


مي‌‌دانيم كه الزامات مربوط به اتصال فيبر نوري و كابل مسي به صورت قابل توجهي متفاوت است. در حاليكه دو هادي مس مي‌توانند مستقيما توسط لحيم كاري يا كانكتورهايي كه قلاب يا لحيم شده‌اند به يكديگر وصل شوند، كليد اتصال فيبر، تراز دقيق هر هسته فيبر است. اين تراز از طريق دو قطعه مشخص -فرولِ داخل كانكتور و غلافِ تراز(alignment sleeve)  داخل آداپتور- انجام مي‌شود. اكثر كانكتورها، داراي فرولي با قطر 25 ميلي‌متر هستند كه فيبر در آن‌ها قرار مي‌گيرد. فرول، فيبر را محافظت و تراز مي‌كند. از طرف ديگر، درون يك آداپتور فيبر نوري غلافِ تراز وجود دارد و هدف آن تراز كردن فرول‌هاي دو كانكتور در نقطه مياني است.

موارد مهم در انتخاب آداپتور فيبر نوري


 با توجه به تنوع آداپتورهاي فيبر نوري، انتخاب يك آداپتور صحيح، مي‌‌تواند كار مشكلي باشد. از ديدگاه يك مبتدي ممكن است تمام اين آداپتورها شبيه به هم باشند اما تفاوت‌هاي اساسي در كيفيت كانكتورها وجود دارد كه به شدت بر روي كارايي ديتا سنتر تأثير مي‌گذارد. به طور كلي هنگام در انتخاب آداپتور فيبر نوري دو نكته بايد در نظر گرفته شود:

نوع كابل‌هايي كه قرار است متصل شوند
جنس غلافِ تراز آداپتور  Alignment Sleeve

ساير محصولات وستا ( ليست قيمت كابل شبكه)

  كابل شبكه   سوييچ شبكه   كابل فيبر نوري  مديا كانورتور   نمايندگي سيسكو  

كابل شبكه Cat 7 چيست

۱۹ بازديد

كابل شبكه Cat 7 چيست و چه قابليت‌هايي دارد؟

امروزه تمامي شركت‌ها و كاربران خانگي از شبكه‌هاي سيمي و بي‌سيم براي اتصال به اينترنت استفاده مي‌كنند. در بيشتر موارد دستگاه‌هايي كه به شكل سيمي به اينترنت متصل مي‌شوند سرعت بالاتري دارند و مشكل تاخير در آن‌ها به مراتب كمتر از شبكه‌هاي سيمي است. درست است هر دو روش اتصال به اينترنت با گذشت زمان پيشرفت‌هايي داشته‌اند و توانسته‌اند دسترسي به سرعت‌هاي بالاتر را براي كاربران به ارمغان آورند، اما در برخي موارد شرايط ايجاد مي‌كند از شبكه‌هاي سيمي براي به منظور دسترسي تجهيزات به شبكه‌هاي ارتباطي استفاده كند. يكي از عوامل مهم در دسترسي به يك شبكه مطلوب كابل شبكه است.

كاربران خانگي و به ويژه كسب‌وكارها براي آن‌كه بيهوده متحمل هزينه‌هاي گزافي نشوند بايد در زمان طراحي و پياده‌سازي به نوع كابلي كه قرار است جواب‌گوي نيازهاي كاري آن‌ها باشد دقت كنند، به دليل اين‌كه كابل‌هاي شبكه سرعت‌هاي مختلفي را ارائه مي‌كنند كه هر يك متفاوت از ديگري است. كابل‌هاي شبكه در دسته‌بندي‌هاي مختلفي به بازار عرضه مي‌شوند كه امروزه CAT 5E، CAT 6، CAT 6A و cat 7 بر مبناي الزامات شبكه استفاده مي‌شوند. در اين ميان كابل cat7 با توجه به اين‌كه در 100 متر كابل‌كشي سرعتي برابر با 10 گيگابيت بر ثانيه ارائه كرده و از فركانس انتقال 600 مگاهرتز پشتيباني مي‌كند مورد توجه شركت‌ها قرار دارد.

كابل شبكه Cat7


Cat 7 نوع ديگري از كابل‌هاي زوج بهم‌تابيده داراي شيلد است كه در شبكه‌هاي اترنت با سرعت بالا كه نيازمند دسترسي به سرعتي برابر با 1 گيگابيت بر ثانيه يا بيشتر هستند استفاده مي‌شود. اين كابل‌هاي عمدتا به صورت شيلددار يا STP طراحي مي‌شوند تا تداخل و نويز را به كمترين ميزان ممكن برسانند. استاندارد فوق در سال 2002 ميلادي به تصويب رسيد و در كابل‌كشي ساخت يافته در كلاس F طبقه‌بندي مي‌شوند. كابل‌هاي Cat 7 به عنوان زيرساخت اصلي شبكه‌هاي 1000Base-T و 10GBASE-T كه سرعتي در مقياس گيگابيت را ارائه مي‌كنند استفاده مي‌شوند. اين كابل‌ها از فركانس‌ 600 مگاهرتز پشتيباني كرده و راندمان مفيد كاري آن‌ها حداكثر تا 100 متر است. خوشبختانه كابل‌هاي Cat 7 با استاندارد و تجهيزات پيش از خود يعني cat 5، cat 6 و cat 5e سازگاري دارند، به همين دليل اين امكان وجود دارد در بخشي از يك شبكه بزرگ از تركيب اين كابل‌ها با يكديگر استفاده كرد، به شرطي كه تفاوت سرعت زياد مهم نباشد. كابل Cat 7 در مقايسه با نمونه‌هاي پيش از خود گران‌قيمت‌تر بوده و به نسبت كابل‌هاي پيش از خود عمر مفيد بيشتري برابر با 15 سال دارد. همين مسئله باعث مي‌شود سازمان‌هايي كه دورانديش بوده و هزينه‌هاي زيرساختي براي آن‌ها مهم است در درازمدت هزينه كمتري را صرف ارتقا و نگه‌داري از كابل‌ها كنند. به عبارت دقيق‌تر اين كابل‌ها بازگشت كلي سرمايه‌گذاري را به همراه دارند. در حالي كه كابل‌هاي Cat 7 مزاياي شاخصي در اختيار شركت‌ها قرار مي‌دهند، اما به دليل يكسري محدوديت‌هاي فني با چالش‌هايي روبرو بودند، به همين دليل توليدكنندگان نسخه ارتقا يافته‌اي از اين كابل‌ها به‌نام Cat 7a (كاراكتر a اشاره به واژه Augmented دارد.) را روانه بازار كردند. استانداردي كه در سال 2010 ميلادي به شكل رسمي از سوي سازمان ISO/IEC به تصويب رسيد. استاندارد فوق پس از Cat 8 جديدترين استاندار مورد تاييد براي كابل‌كشي ساخت يافته است(البته دقت كنيد توصيه نمي‌شود از Cat 8 براي كابل‌كشي‌هاي عمومي استفاده كرد). Cat 7a در فركانس‌هاي تا 1000 مگاهرتز كار مي‌كند. سرعت انتقال داده‌ها در اين كابل در طول كمتر از 15 متر برابر با 100 گيگابيت بر ثانيه، در طول‌هاي كمتر از 50 متر برابر با 40 گيگابيت بر ثانيه و در طول‌هاي تا 100 متر برابر با 10 گيگابيت بر ثانيه است. همان‌گونه كه اشاره شد پهناي باند انتقال اين كابل در مقايسه با كابل cat7 كه برابر با 600 مگاهرتز است افزايش چشم‌گيري داشته است. كابل‌هاي cat7a از يك لايه محافظ قدرتمند و مقاوم در برابر نويز و تداخل جريان‌هاي الكترومغناطيسي برخوردار است كه باعث شده قطر كابل در مقايسه با cat7 بيشتر باشد. از كابل‌هاي مطرح cat7a مي‌توان به كابل شبكه اشتايدر اكتاسي Cat7a SFTP اشاره كرد كه با استقبال خوبي در بازار ايران روبرو شده و به رنگ آبي قابل تشخيص است. روكش اين كابل از نوع LSZH است تا در زمان آتش‌سوزي دود سمي را متصاعد نكرده و همچنين در برابر خوردگي و پوسيدگي مقاومت بيشتري نسبت به نمونه‌هاي مشابه داشته باشد. با توجه به اين‌كه كابل فوق از نوع SFTP است به دور زوج‌هاي تابيده شدن آن يك لايه شيلد اضافي بافته شده و همچنين يك لايه فويل نيز وجود دارد. اين لايه‌هاي محافظ اجازه مي‌دهند از كابل در محيط‌هايي كه داراي نويز و تداخل الكترومغناطيس هستند استفاده كرد و مطمئن بود نويزهاي محيطي باعث خرابي سيگنال‌ها و افت كيفيت شبكه نمي‌شوند.

ساير محصولات وستا ( ليست قيمت كابل شبكه)

  كابل شبكه   سوييچ شبكه   كابل فيبر نوري  مديا كانورتور   نمايندگي سيسكو  آداپتور فيبر نوري